2010. szeptember 3., péntek

Citromkrémes piskótakorongok orange curddel



Éppen babapiskótát próbáltam házilag gyártani, amikor kifundáltam ezt a könnyű kis desszertet, ezért menet közben rögtön piskótakorongokat is készítettem. Sajnos a babapiskóták túl laposak lettek, de a tészta éppen megfelelt a korongokhoz, kellően puha, könnyen csúszik a krémmel.
Nem vagyok az a típus, aki cheesecake-nek hívja a sajttortát és a többi, de most nem találtam jobb nevet az orange curdnek, pedig ez is csak főzött krém, de vajjal és nem tejjel, ezért nem akartam megzavarni azokat, akik így ismerik. Mi magyarok amúgy hajlamosak vagyunk az efféle dolgokat is túlmisztifikálni, pedig úgy gondolom, hogy ha valaminek lehet magyar nevet adni, akkor miért ne tegyük, pláne, hogy ennek a tök hétköznapi és egyszerűen elkészíthető krémnek a citromos változatát (lemon curd) állítólag kenyérre kenve fogyasztják az angolok az ötórai teájuk mellé. Ez utóbbit nem tudom igazolni, mert nem vendégeskedtem még angol háztartásban, csak olvastam valahol. :)

A lényeg, hogy ennek a desszertnek a közepén ilyen főzött narancskrém van, körülötte tejszínes-joghurtos citromkrém, de ettől függetlenül egy nagyon egyszerű kis recept, csak az elkészítése körülményes, ám aki szereti a citrusféléket, annak ízleni fog. Az orange curd elkészítéséhez nagyon édes narancsot kaptam, ezért pici citromlével egészítettem ki, hogy élénkebb íze legyen.


Hozzávalók a piskótához:
2 tojás
6 dkg cukor
narancs- és citromhéj vegyesen
pár csepp vaníliakivonat
5 dkg liszt

az orange curd-höz:
5 dkg vaj
10 dkg cukor
2 tojás
1 nagy narancs
fél citrom

a citromkrémhez:
1 nagy citrom
1 teáskanál étkezési keményítő
1 dl joghurt
2-3 evőkanál cukor
1 teáskanál vaníliás cukor
2 dl tejszín
1 evőkanál zselatin fix

A piskótakorongokhoz felverjük a tojásokat a cukorral és a vaníliás cukorral sűrű habbá, belereszeljük a narancs és citromhéjat, beletesszük a vaníliakivonatot és óvatosan hozzáforgatjuk az átszitált lisztet. Nyomózsákba töltjük és tapadásmentes sütőpapírral bélelt tepsire egyforma kerek kis korongokat nyomunk belőle. Előmelegített középmeleg sütőben (gázsütő 4-es fokozat) 2-3 perc alatt megsülnek. Nagyon kell rájuk figyelni, nehogy odaégjen az aljuk. A sütőpapírral együtt hűvösebb felületre (pl asztalra) tesszük és hagyjuk őket kihűlni.

Az orange curdhöz gőz fölött felolvasztjuk a vajat, folyamatos keverés mellett hozzáadjuk a cukrot, az összehabart tojásokat, a narancs és a citrom lereszelt héját és levét. Addig kevergetjük, míg összesűrűsödik. Félretesszük hűlni, időnként megkeverjük. Mikor már kellően langyos, üvegbe töltjük és a hűtőbe tesszük.

A citromkrémhez kifacsarjuk a citromot, levét átszűrjük. A keményítőt elkeverjük egy kevés citromlével, majd a maradék citromlevet felforraljuk, utána a keményítőt belekeverjük, azzal sűrűre főzzük. Félretesszük hűlni. A joghurtot kikeverjük a cukorral és a vaníliás cukorral, majd összekeverjük a citromkrémmel. A tejszínt félkemény habbá verjük, hozzáadjuk a zselatin fixet, majd azzal együtt már teljesen keményre verjük. A joghurtos citromkrémhez forgatjuk, majd betesszük a hűtőszekrénybe. Úgy negyed óra múlva ránézünk, kicsit átkeverjük, ha már látjuk, hogy kellően sűrűsödik a krém, sima kerek csöves nyomózsákba töltjük.

A piskótakorongokat tányérra tesszük, a citromkrémből gyűrűt nyomunk a közepére úgy ötforintos méretben, majd körben a korong széléig. A középen kihagyott üregbe egy teáskanállal teszünk az orange curdből, majd egy újabb réteg citromkrémmel befedjük. Citromcikkellyel, narancshéjjal díszíthetjük.
Jó étvágyat! :)



6 megjegyzés:

  1. ¤ Ohh naggyon jó!
    ¤ Nem is kell mindent magyarosítani,olyan jól hangzik ez így!
    ¤ Lemoncurd kenyérre?brrr...durva lehet:))

    VálaszTörlés
  2. Nagyon guszták! És a citrusos krémek a babapiskótával, csak finom lehet.

    VálaszTörlés
  3. Szia Orsi! :) Hát nekem is furán hangzik, bár lehet, hogy pirítósra gondolnak, azon én is el tudom képzelni, végülis kicsit olyan lekvárszerű. :)

    Köszi Melinda! :) Igazából olyan, mint egy pohárkrém, csak laposabb. :D

    VálaszTörlés
  4. Én most a fotóidat bambulászom! Van képed hozzá, ez tuti ;) mármint a lemon curd-höz. Te figyu, titokban elvégeztéls egy fotótanfolyamot? :)
    Nagyon tetszenek a beállítások, a hogy játszol a háttérrel, színek stb...

    Ja, és a süti is szuper lehet, engem meggyőztél!

    VálaszTörlés
  5. Óóóó, de cukorpofa vagy Ami! :) Igaz, ami igaz, ezek most nagyjából nekem is tetszenek. Nem változott semmi, csak kezdek rájönni, hogy milyen színeket érdemes egymás mellé pakolni, hogy jól jöjjenek ki a dolgok, meg lesem a napsütést, hogy jobbak legyenek a fényviszonyok. A gép ugyanolyan gagyi, főleg, hogy a kölök közben egyszer földhöz is vágta...

    VálaszTörlés
  6. Jajj istenem de guszták. Olyan kis könnyű, légies...csak úgy hívogat, hogy kapjam be :D
    Ma délelőtt én is tortáztam :D

    VálaszTörlés

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails