2012. március 8., csütörtök

Mimóza torta




Hiánypótló recepttel jövök, ugyanis az Interneten egyetlen árva magyar nyelvű receptet sem lehet találni Mimóza tortára, legalábbis nem az eredetileg így elnevezett változatára. Erre hívta fel a figyelmemet egy kedves olvasóm, aki hozzám fordult segítségért, hátha nekem rendelkezésemre áll ilyesmi, miután egy balatoni cukrászdában evett ilyen süteményt és nagyon szerette volna elkészíteni. Nekem sem volt ilyen a gyűjteményemben, viszont nagyon felcsigázta az érdeklődésemet a feladat, hogy ízlésem szerinti receptet kotyvasszak hozzá.

Az autentikus mimóza torta, a "la torta mimosa" Olaszországból származik, itt volt szerencsém nekem is kóstolni már igen régen, így legalább azt tudtam, hol keresgéljek receptalap után. Eredetileg az olasz feministákhoz köthető, akik a háború utáni első nőnapot ünnepelték, jelképül választva az első márciusi virágot, a mimózát. Tehát jellemzően tavaszváró, nőnapi sütemény, de tipikusan házi tortának mondható, az év minden szakában szívesen fogyasztják.

(kép forrása innen)

A mimóza egyik fán növő fajának bolyhos virágjáról kapta a nevét, miután a rendkívül puha, könnyű piskótát apró kockákra vágva borítják a külsejét, így hasonlóan bolyhos jelleget ölt. Klasszikus változata sima tejszínes főzött vaníliakrémmel van töltve, de léteznek gyümölcsös változatai is. Az én olvasóm az epres változatot kóstolta, így én is egy ilyet próbáltam készíteni. Sajnos nagyon sok defektes receptet találtam az olasz receptes oldalakon, első olvasatra látszott, hogy vagy a piskóta túl tömör, vagy a krém snassz előregyártott pudingporból készül, így úgy döntöttem, hogy az alap hozzávalókat alapul véve készítek egy általam elképzelt és megfelelőnek tartott változatot. Elmondhatom szerencsére, hogy a végeredmény nagyon is hasonlít az emlékeimben élő sütikéhez az epres rétegtől eltekintve, mert én ananászosat kóstoltam anno. :)

Ez a recept tehát egy nagyon könnyű, puha vaníliás piskótából, tejszínes főzött vaníliakrémből, finom alkoholos szirupból és friss, epervelős rétegből áll. Az általam látott receptekben sajnos sima eperlekvárt használtak, de én úgy döntöttem, nem fogok gagyizni és igazi eperpürét készítek, hogy valóban kijöjjön az aromája. Ehhez pillanatnyilag a fagyasztott epret találtam a legalkalmasabbnak, miután ilyenkor zamatos friss epret nem kapni. Tökéletesen bevált, még meg is bolondítottam a piskóta locsolgatásához használt alkoholos szirupból egy-két kanálkával. Ehhez én a múltkori rumos puncstortánál használt fincsi mézes rumot használtam, de bármilyen illatos kis likőr megteszi helyette.

Még pár jótanács a recepttesztelőknek. 
A vaníliakrém kissé érzékeny ebben a formájában, nagyon kell figyelni a főzésnél, nehogy leégjen, ne hagyjuk magára egy fél percre sem. A tortát a hűtőbe helyezéskor mindenképpen takarjátok le egy tortabúrával, nehogy kiszáradjon a friss piskótával borított külseje, és a hűtő szagát se legyen alkalma beszívni, ha zsíros cupákokat meg füstölt kolbászkákat is tároltok benne. :) A másik fontos dolog, hogy eszetekbe ne jusson ezzel a sárga virágú mimózával díszíteni a tortát utólag, ugyanis a növény mérgező!
Amúgy meg hajrá, süssétek, egyétek! :)


Mimóza torta eperpürével

Hozzávalók (kb. 12 szép dundi szelethez):


a piskótához:
6 egész tojás
15 dkg cukor
1 kávéskanál vanília kivonat (vagy egy csomag vaníliás cukor)
1 evőkanál citromlé
10 dkg liszt
8 dkg étkezési keményítő
csipet só

a vaníliakrémhez:
300 ml tej
1 egész vanília magja (vagy kivonat, esetleg paszta)
4 tojás sárgája
100 g cukor
2 evőkanál liszt (kb. 30 g)
200 ml habtejszín
1 csapott evőkanál porcukor

a sziruphoz:
75 ml víz
50 g cukor
3 evőkanál rum vagy illatos likőr (25 ml)

az eperpüréhez:
15 dkg friss vagy mirelit földieper
2 evőkanál cukor
+ 2 evőkanál a fenti szirupból

A piskótához az egész tojásokat a cukorral elektromos habverővel addig keverjük, míg térfogata körülbelül kétharmadával megnő, habja kifehéredik. Hozzákeverjük a vaníliát és a citromlevet. A lisztet a keményítővel és a sóval összeszitáljuk és óvatosan a tojáshabba forgatjuk. Két 18 cm-es átmérőjű piskótát sütünk belőle előmelegített sütőben, kb. 180 fokon. Egyben is kisüthető, de így külön jobban megemelkedik a térfogata és levegősebb lesz a tészta is. Tűpróbáig, kb. 30 percig sütjük, majd hagyjuk kihűlni.

A krémhez felforraljuk a tejet a vaníliával. Közben a tojássárgákat kikeverjük a cukorral és a liszttel. A keveréket folyamatos kevergetés mellett a forró tejhez öntjük és besűrítjük a krémet. Az edényt hideg vízbe állítva, kevergetés mellett kihűtjük. A tejszínt a porcukorral kemény habbá verjük és két harmadát a krémbe forgatjuk. A tejszínhab egy harmadát félretesszük.

A vízből, cukorból és alkoholból gyenge szirupot főzünk és hagyjuk teljesen kihűlni.

Az epret a cukorral és a szirupból két evőkanállal összefőzzük, majd botmixerrel simára turmixoljuk. Szintén hagyjuk kihűlni.

Összeállítjuk a tortát.
A piskótá(k)ról éles késsel levágjuk a sötétebbre sült külső részét és a vékony peremet is körben, hogy csak a puha, halványságra piskóta maradjon. Négy egyenlő lapba vágjuk. Az egyik lapot apró kockákra vágjuk.
Az első piskótakarikát tányérra, vagy tortatálra tesszük, a szirup harmadával meglocsoljuk. A félretett tejszínhabból vékony réteget simítunk rá, majd következik egy réteg eperpüré és egy réteg vaníliakrém. A következő lappal ugyanígy járunk el. A harmadik lapot meglocsoljuk a maradék sziruppal, majd az egész tortát bevonjuk a többi vaníliakrémmel. Az apró piskótakockákkal egyenletesen beborítjuk, majd tortabúrával letakarva minimum 2 órára hidegre tesszük. Szép dundi szeletekre vágva tálaljuk.

Éljenek a Nők! :)






40 megjegyzés:

  1. Ez a torta olyan szép, hogy nem merném felvágni, pedig ez a vaníliás ízvilág nagyon érdekelne ;)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi Tejszínhab! :) Muszáj pedig felvágni, mert frissen a legjobb!

      Törlés
  2. Egyet értek Tejszínhabbal... ezt a torta annyira szép, hogy kár felszeletelni. :) Na, de valahogy csak meg kell kóstolni, hisz' biztos finom is!! ;-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Gabriella! Köszönöm szépen! :) Tényleg finom, nekem nagyon bejön, mert puha, könnyű, nem telik el tőle úgy az ember, érdemes kipróbálni.

      Törlés
  3. Nagylányom szülinapja áprilisban lesz, tuti ezt a számomra ismeretlen, de fantasztikusnak ígérkező tortát készítem el neki. Akkor már friss eper is kapható, szóval sütésre fel!...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Heti menük! Mesélj majd mindenképp, hogy ízlett Nektek és a lánykádnak! :) Előre is boldog szülinapot neki!

      Törlés
  4. A recept szuper!Egyetlen megjegyzés.Az igaz hogy van itt is puding de az alkalmatlan bármilyen torta tölteléknek teljesen másképpen kell használni még a Doktorost is amit itt Cameonak hivnak mert az olasz nemigen tudja kimondani az eredeti Doktor nevet.:))Az a puding 2 percig fő kiönt és utána "köt"meg nem azonnal mint az otthoni.Szóval az nemigen lehetett.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Vica! Nagyon köszi a hasznos infót! Én csak azt láttam, hogy a néni dobozból csinálta. :) Talán még a piskótára is vannak ilyen előregyártott porok, a fene se tudja, de így ebben a formában mindenképpen jobb.

      Törlés
    2. Persze hogy van sajnos itt is egyre többféle.Csak nézek sokszor én is...még a panna cottát is árulják por alakban és félkészen is pedig az aztán tényleg csak 5 perc elkésziteni.:))

      Törlés
    3. Úgy látszik már ott is felnőtt az a nemzedék, aki nem is tudja, hogy a krumplipüré krumpliból készül. :) Én azért bírom az olaszokban, hogy még mindig értékelik és védik az igazi kézimunkát minden téren, nem csak a konyhában, remélem sosem fognak teljesen elamerikanizálódni.

      Törlés
    4. Ez igy igaz.Igazán a legjobban még eddig azt tetszett hogy Pugliaban be kellett zárni a McDonald éttermet mert nem kellett senkinek a hambi.:))Eltudod ezt Mo-on képzelni?

      Törlés
  5. Kedves Pixie Pie! Odavagyok a mimóza tortáért, nagy kedvencem lett amikor Fondi környékén nyaraltam, minden este betoltam egy szeletet :) Abban nem volt eper, csak vanília, de biztos az eper sem ronthat rajta. Egy kérdésem lenne: a receptben a tejszín, az milyen tejszín?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Édeskonyha! Köszi, hogy szóltál, az habtejszín, mert ugye kemény habra van szükség hozzá, javítom is a receptben, nehogy valaki véletlenül főzőtejszínt próbáljon felverni. :))) Remélem Te is kipróbálod a receptet! ;)

      Törlés
    2. Köszi! a receptet ilyenkor nem szoktam végigolvasni, csak a hozzávalókat - irul-pirul... Majd biztos kipróbálom, mert tényleg nagy kedvenc volt :)

      Törlés
  6. Auguri!!!! Che torta meravigliosa!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Grazie Elisabetta! Una ricetta autenticata italiana a'la Pixie. :)))

      Törlés
  7. Pixie, ez valami észbontó lett, már megint... :-)

    VálaszTörlés
  8. Egy szeletet küldhetnél annyira guszta!:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Fény post. Köbüki. Ne felejtsd el kinyitni az ablakot! :)

      Törlés
  9. Nagyon jól néz ki:)Mindig is el akartam jutni Olaszországba,ha sikerül,ezt biztos megkóstolom.

    VálaszTörlés
  10. Már a fb-on is megcsodáltam. Fantasztikusan néz ki. Pihe-puhának és könnyednek gondolom. :))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen Petra, tényleg olyan. Azért bátorkodtam úgy írni, hogy szép dundi szeleteket vágjunk belőle. :)))

      Törlés
  11. Your torta looks wonderful, I have yet to taste the mimoza.

    Have a wonderful week ;)

    VálaszTörlés
  12. Elkészült nálunk is :)
    Hatalmas sikert aratott,és isteni finom.
    Felvettük a repertoárba,köszi :)

    VálaszTörlés
  13. Én most szándékozom megsütni, Balatonfüreden ettem először két hete és isteni finom, harmonikus volt az ízvilága.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hát nem tudom ez mennyire hasonlít a füredire, de nagyon kíváncsi vagyok ízleni fog-e. Majd mesélj! :)

      Törlés
  14. valaki segit hol talalom a receptet?

    VálaszTörlés
  15. Le kell görgetni a második kép alá :)

    VálaszTörlés
  16. Én Balatonfüreden ettem Mimóza tortát kb.15 éve,és azóta sem találtam meg sehol a receptjét,most megsütöttem,és isteni finom :-) köszönöm szépen!!!

    VálaszTörlés
  17. Kedves Pixie! Mit gondolsz, ha Unidec-el leburkolom, kibírja? Pont ilyen ízt szeretnék a lányom keresztelőjére,(hétvégére!). Köszönöm! Andi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Andi!
      Ez egy elég könnyű krém, nem tudom mennyire bírná a terhelést, amikor lekened vajkrémmel, így azt javaslom, hogy próbáld megkötni egy kis zselatinnal, például amikor a tejszínt felvered, abba tehetnél egy kis zselatin fixet például, így nem veszíti el a krémes jellegét, és kap egy kis tartást is. Egyébként meg ne hagyd ki, mert isteni finom! :)
      Üdv, Pixie

      Törlés
  18. Kedves Pixie, hát nem jött össze... a piskóta kuka, a krémek folynak, ahogy egymásra kenem, szétfolyt az egész. sütöttem egy hagyományos piskótát, az vszeg már a krémektől szétázott teljesen:((((( a tejszínbe beleraktam ezt a fix port, keménynek tűnt, aztán mégsem. szóval most nagyon el vagyok kenődve, holnap keresztelő, és nincs tortám. De a tied nagyon szép!

    VálaszTörlés
  19. Kedves Andi!
    Hát sajnálom, hogy neked nem sikerült, biztosan a Te készülékedben van a hiba, mert már sokan megsütötték, a tapasztalataikat is leírták róla, például itt: http://picijuci.blogspot.hu/2012/03/mimoza-torta-ala-pixie-pie.html meg itt: http://menukonyha.blogspot.hu/2012/04/mimoza-torta.html, de én is mindig így csinálom, ahogy itt is leírtam. Volt már tapasztalatod a sütögetésben idáig? Szívesen segítek, ha elakadtál valahol. Üdv, Pixie

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia. Akkor az én készülékemben is hiba van. A piskóta nem hogy nem jött fel, de ilyen laposat sosem láttam. Ezt sehogy nem lehet 4 be vágni. Pedig külön külön sütöttem, hogy tuti jó legyen. Tovább még nem jutottam, késő van, nincs piskótám. :((((

      Törlés
    2. Kedves Hajni! Nem tudom mit csinálhattál rosszul, mert én azóta is mindig így sütöm, de másoknak is sikerülni szokott. Nem tudom milyen sütőd van, de ez egy úgynevezett felvert piskóta, tehát a gőzt tanácsos elvezetni. A legjobb, ha kitámasztod a sütőt egy fakanállal már a sütés kezdetétől fogva, hogy el tudjon távozni a gőz. Vigyázni kell, hogy ne süsd túl, hogy könnyű, puha maradjon. A formádat ne kend ki semmiképpen, maximum az aljára tegyél egy sütőpapírt. Működnie kell.

      Törlés

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails